11.10 Avresan

Helsingfors – London – Singapore

Dag 1 till 3

Första flyget från Helsingfors till London.

London är ett av Världens Största flygplatser, det var ju inte så svårt att förstå. När vi skulle checka in fick vi vänta på gate nr länge och väl, sedan när vi fick veta rätta gate nr så hade vi bara 20 min på oss. Vi skulle följa den lila linjen, sedan ta bussen och allra sist tåget. När allt detta var avklarat ser vi vår guide som står och ler och viftar med Finlands flaggan, högt uppe i luften så att alla skall se honom. Hyvä homma! Som guiden uttryckte sig.

This image is copyrighted. Any non-licenced use may result in prosecution. Photo © BAA Airports Limited. Photo is rights-managed and licensed for agreed use to accompany the Plextek news release June 2012. The image must not be stored, redistributed or used for any other use. Please contact the BAA Aviation Photo Library - please refer to licence agreement. Contact BAA Photo Library 01992 501134. Heathrow Airport, Welcome to Heathrow roundabout at night, March 2009.

Andra flyget från London till Singapore.

Det blev en lång flygtur hela 13:05 timmar. Det var natt och jag sov mest hela resan, kunde jag inte sova var jag väl utrustad med både läsning och virkning. Framme i Singapore fick vi äntligen vårt första hotell och vi fick vila ut lite efter den långa flygresan. Dagen efter blev en stadsrundtur i Singapore. Spännande och förväntansfull.

Det rådde ett lugn över Staden Singapore, som är lite svårt att förklara nu efteråt, men så sade känslan då vi var där. Människorna var lugna och vänliga, det rådde ingen brådska, som om det fanns all tid i världen. Stämningen smittade liksom av sig på oss. Ordning och reda var det också där. Kastade vi skräp efter oss eller (om en rökare kastar en fimp) blir det böter 400 dollar. Har för övrigt svårt att förstå varför folk kan kasta skräp runtomkring sig.

Vår guide hade ca 30 års erfarenhet av sitt jobb, så han var rena uppslagsboken. Det han inte kunde svara på redde han ut inom några minuter. Han berättade om två yngre män som hade kommit in i landet, ertappade för innehav av droger. Det blev en omfattande undersökning och sedan levde männen inte många dagar till. Vi kunde röra oss både på dagen och kvällen utan att behöva känna oss otrygga.

Finland kunde nog ta lärdom t.ex. från Singapore inom många områden. I Finland är straffen alldeles för milda.

burst

The Merlion, Singapores symbol

The Merlion, Singapores symbol, som har ett lejons huvud på en fiskkropp.

Singa och pura är det malajiska orden för lejon respektive stad och enligt folktradition var den första levande varelsen som sågs här, just ett lejon.

mde

Båtbyggnaden högst upp, där finns bl.a. hotell och en mäktig simbassäng.

hdr

En rund skulptur i Singapore.

Där syns några av medlemmarna från gruppen. Jag som brukar tycka att jag fotograferar både mycket och onödigt, kunde snabbt konstatera att där låg jag ganska i lä. Där finns vi i mitten av kulan och paret som är en bit ifrån, umgicks vi med ganska mycket. Efter resan skildes vi åt i Helsingfors och på hemvägen stannade vi vid Linnantuuli och där dök de helt plötsligt upp igen, de stod bara där och var så glada. Vi hann dricka kaffe tillsamman ännu en gång.

dav

The Raffeles Hotel.  Ett av världens mest anrika hotellDet var här drinken Singapore Sling uppfanns.

hdr

NATIONAL ORCHID GARDEN

Statsöverhuvud och kungligheter som varit och besökt denna trädgård har gett sitt namn åt olika orkidéer. Denna lila vackra orkidé är Matti Vanhanens. Prinsessan Dianas orkidé  är vit, den var så vacker.

Det här var dagens höjdpunkt för mig som älskar blommor och växter.  Fukten varierade vartefter vi förflyttade oss i trädgården, den var enorm. allt från sval luft till 40° varmt och fuktigt, det gav ett starkt intryck på oss besökare, som jag länge skall minnas.

dav

Känner ännu doften.

4 thoughts on “11.10 Avresan

1. Ja det var en fantastisk semester, tror det tar länge att smälta allt.
    Det känns nog vilset att röra sig i så stora utrymmen och oftast skall det ske inom ett visst klockslag. Allt gå när det är ett måste.
    Ha det bra du med!

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )